De 7 pijlers van een overtuigend ondernemingsplan

De 7 onderdelen van een overtuigend ondernemingsplan is een praktische aanpak ontwikkeld door drs. Jasper Bronkhorst om anderen voor jouw ideeën te winnen en sneller je zakelijke doelen te bereiken. Het bevat de essentiële onderdelen waar banken en investeerders naar op zoek omdat ze weten dat dat de kritische succesfactoren zijn van nieuwe en groeiende bedrijven.

Pijler 1: De onderneming

Wat wil je uiteindelijk bereiken? Het antwoord is de basis van het ondernemingsplan. Businessplanning begint met een vastomlijnd hoofddoel en vervolgens kun je aan de slag met marketing, financiën en andere management issues.

Pijler 2: Het team / De ondernemer

Laat zien dat jij en jouw team de aangewezen personen zijn om een succes te maken van het bedrijf.

Pijler 3: Marktanalyse

De aanleiding om iets nieuws te beginnen is een marktkans. De resultaten van je onderzoek en onderbouwing van de marktkans beschrijf in de marktanalyse.

Pijler 4: Marketingplan

Het marketingplan is het plan van aanpak om klanten aan te trekken, te behouden en te ontwikkelen. Dit beschrijf je aan de hand van de 5 P’s: product, prijs, plaats, promotie en personeel.

Pijler 5: Operationeel plan

Hier beschrijf je productontwikkeling, innovatie en het productieproces. Zorg dat je een kei wordt in de uitvoering.

Pijler 6: Financieel plan

In het financiële plan vertaal je plannen naar concrete cijfers. Hoeveel moet je investeren? Hoeveel financiering heb je nodig? En wat zijn de verwachte winsten en kasstromen?

Pijler 7: Management samenvatting

Als ondernemer moet je jezelf, je bedrijfsidee en producten kunnen verkopen. De management samenvatting schrijf je als laatste en is de uitgebreide “elevator pitch” van je bedrijf.

De oplossing

Ik bied persoonlijke begeleiding met het schrijven van een overtuigend ondernemingsplan.

Leer meer